10/9 Wyndham, Kununurra, Lake Argyle, Ord River Cruise

10 september 2018 - Kununurra, Australië

6:00AM We hebben een betere nacht achter de rug.

Vandaag verplaatsen we ons naar het meest oostelijke deel van de Kimberley, richting Kununurra. Dat is ook het plaatsje waar we de tussenlanding uit Darwin maakten. Kununurra ligt zeer dicht tegen de tijdzone van de NT (anderhalf uur verschil). De tijd verandert net niet maar het maakt wel veel verschil in daglicht.

Voor we op de truck stappen, proberen we nog wat birdies op de gevoelige plaat vast te leggen. Ze zijn vandaag wat gewilliger. Wat dacht je van kussende Rainbow Corella’s?

Bye, bye Emma Gorge en El Questro, op naar de bewoonde wereld! Als het meezit, hebben we vanavond WiFi.

We zetten eerst koers naar Wyndham. Nog 2 kilometer dirt roads en we verlaten de meer dan 700 km lange Gibb River Road. We draaien de Great Northern Highway op, geen snelweg zoals wij die kennen. Het is een tweerichtingsweg maar je kan stevig doorrijden. Het is een ware verademing om op gewone weg te rijden. Het nadeel is dan weer dat we in wegenwerken terecht komen. Je ziet dat we de bewoonde wereld naderen. Verkeerslichten aan wegenwerken, kennen ze hier ook niet. Liever een Abo de hele dag in de blakende zon zetten met een bordje stop en go.

Even later rijden we Wyndham binnen, een dorpje van 5000 inwoners, voornamelijk Abo’s en dat zie je onmiddellijk weer aan het onderhoud van de huizen. Dat is iets wat er duidelijk nog niet in zit. Bushpeople! Alle voorzieningen zijn hier wel aanwezig: crèches, school, shops, restaurants en zelfs een hospitaal.

Wyndham kent de hoogste gemiddelde jaartemperatuur van heel Australia: 35,6° en daar gaan we vandaag ruimschoots boven. Het dorp is niet enkel bekend voor zijn hoge temperatuur. In 2008 w

as de immense vlakte net buiten het dorp de locatie voor de bekende film Australia. Ik heb de film al minstens 3 keer gezien maar zal hem thuis toch nog eens herbekijken op zoek naar herkenningspunten.

We rijden naar een lookout hoog boven het dorp. Hier heb je een prachtig zicht over die vallei en ‘the Pentecost Water System’. Van hieruit vertrekken 5 rivieren die de hele Kimberley regio irrigeren maar in de wet season onder water zetten: Durack River, King, Forrest en Ord River en de machtige Pentecost River zelf die dienst doet als hoofdader. Er is een beperkte haven uitgebouwd aan de Pentecost River: hier gebeurt o.a. de invoer van diesel uit Singapore. Het is een mooi spektakel om te bekijken maar moeilijk op beeld vast te leggen omdat er een ‘haze’ (nevel) hangt. Jammer!

Een tachtig kilometer verderop komen we echt in de bewoonde wereld: Kununurra, een lieflijk stadje met 12.000 inwoners. Het zou hier voor ons leefbaar zijn. Maar misschien zouden de bakken regen in de wet season ook ons teveel worden. Verder is de regio gekend voor de nikkelmijnen en een andere mijn die vooral de vrouwen interesseert: ‘Diamonds are a girl best friends’!

Wayne dropt ons even in het kleine centrum om te gaan watertanden bij de juweliers. Wij kiezen echter voor een bezoek aan een bekende Art Gallery. Veel mooie werken maar enkele toch met een zeer stevig prijskaartje.

Onze lunch is in de tuin van het Durack Homestead Museum. De Duracks, waren een invloedrijke Ierse familie uit de pionierstijd.

Daarna zetten we koers naar Lake Argyle, een stuwmeer met een watercapaciteit van 20x Sydney Harbour. In de wet season zou dit tot 70x

kunnen oplopen, maar zover is het nog niet gekomen. Ook niet in het dramatische jaar 2011. De dam is 100m hoog en er kwam bij de bouw geen beton aan te pas. Hij is opgetrokken uit gedynamiteerde rotsfracties die vastgehouden worden door klei. De capaciteit van de hydro-elektrische centrale is 36 MW, genoeg om Wyndham, Kununurra en omgeving van elektriciteit te voorzien.

Beneden de dam ligt de Osprey klaar, een soort speedboot. Op het eerste zicht ziet die eruit als een sloep. Hiermee maken we een ‘speedy’ cruise van een goeie 50 km op de Ord River. Wayne rijdt richting garage om onze truck te laten herstellen.

Het is niet alleen heerlijk om aan hoge snelheid over het water te scheren bij een temperatuur van 38°, het is vooral ook leerrijk. We vernemen meer over de fauna/flora en het irrigatiesysteem van de Ord River. Bij de start liggen de crocs al op de loer, niet meteen een rivier om pootje te baden. Onderweg spotten we nog enkele exemplaren op de oevers en in het water. Het zijn salties, beter uit hun buurt blijven dus. Het landschap vanaf de rivier is super mooi, inclusief de watervogels.

De cruise is goed getimed en we eindigen de tocht met een prachtige zonsondergang. Een andere bus pikt ons hier op en brengt ons naar het mooie Kununurra Country Club Hotel waar we 1 nacht logeren. Heerlijk!

Het was alweer een dag uit de duizend.

Voor het slapengaan laden we de verslagen op de reisblog en sturen die richting België, helaas zonder foto’s (echt geen tijd om daarmee bezig te zijn).