9/9 Emma Gorge ter land en in de lucht

9 september 2018 - El Questro Wilderness Park - Kununurra office, Australië

5:45 AM Dit is geen goeie morgen! Nauwelijks een oog dichtgedaan, liggen stomen in bed. Als de bush ontwaakt, is er zeker van slapen geen sprake meer. De corella’s en kaketoes krijsen erop los.

We hijsen ons uit bed. Voor een zondag is dit vroeg!

Aan het ontbijt zitten enkele zeer wakkere burgers, andere net als wij nog wat dronken, slaapdronken. En iedereen heeft wel ergens pijn na de helse rit van gisteren. Bij mij zitten de evenwichtskristallen nog niet op hun plaats, andere hebben ‘broken backs’.

Om 7:00 zitten we terug in de truck. Wayne was al vroeg in de weer om het ding aan de praat te krijgen.

We rijden richting Zebedee Springs, warmwaterbronnen met een temperatuur van 30°. Dat hebben we nog nodig: warm water! Op dit ochtendlijke uur is die al gelijk met luchttemperatuur. Dat belooft voor de rest van de dag!

Niettemin wagen we ons weer aan een zwemmeke of eerder een zitteke want zwemmen kan je hier niet door de vele rotsblokken. En we zijn hier niet alleen! Blijkbaar een heel populaire plaats die, raar maar waar, om 12:00 moet ontruimd zijn.

We hobbelen verder naar El Questro Main Property. Dit domein was ooit het grootste cattle station van de Kimberley. Nu zijn er nog maar 1000 stuks vee en dat zie je op een oppervlakte van 700.000 acres niet lopen.

Het vee houden ze enkel om hun vergunning niet kwijt te spelen want toerisme is hier de hoofdopdracht geworden. Een heel mooi domein met een groot aanbod aan logement van campingsite tot luxueuze bungalows.

Van hieruit gaat het naar de Chamberlain Range. Opnieuw een idyllisch plekje en dat weten ze bij El Questro ook. Ze hebben hier villa’s neergepoot met het aardige prijskaartje tot 3000 AUD/nacht/persoon naargelang het seizoen en met een minimum van 2 of 3 nachten. Wie geld teveel heeft, willen we graag het adres bezorgen (tegen betaling, haha).

Tijd voor de lunch. Die is in het restaurant van ons logement. We krijgen hier een gigantische beef of barra (barramundi vis) burger voorgeschoteld. Enige voorstudie nodig om die klein te krijgen.

Hiermee hebben de wandelaars zeker voldoende energie opgedaan om de Emma Gorge te verkennen. Er is een hoog fitness niveau vereist met klauterpartijen over de rotsen. Ik moet hieraan verzaken en ik ben niet alleen. Er zijn slechts 8 deelnemers.

Voor Martine en mij staat er iets anders op het programma. We hebben deze morgen na het ontbijt een heliflight van 1 uur geboekt. Jammer genoeg waren de Amerikaanse dames ons voor. Zij boekten de laatste vlucht van 16:00, ideaal omdat het licht dan al verandert. Toeme toch!

Om 14:30 zijn wij aan de beurt. Het is snikheet, 38°. Onze piloot waarschuwt dat de temperatuur in de lucht nog zal oplopen tot flink boven de 40°. Dat komt omdat de zandsteenrotsen de warmte absorberen en weer afgeven. Dat is ook de reden waarom we opnieuw zonder deuren vliegen, anders zou de heli letterlijk een oven worden. En hij heeft gelijk. Hot, hot, hot! Er staat flink wat wind, geen goed idee om met een haarstukje te vliegen hier. Ook wij kunnen een kappersbeurt gebruiken na de vlucht (s.o.s. Michiel).

Hetgeen we op de vlucht te zien krijgen, is wondermooi! We vliegen boven El Questro, Chamberlain Gorge, Cockburn Range, Pentecost River System, volgen de Gibb River Road en vliegen boven de vlakte van Wyndham. Hier is de film Australia opgenomen. Nicole Kidman en Hugh Jackman zijn er niet meer, haha. Misschien in de El Questro villa’s? Who knows?

De wandelaars komen kort na onze vlucht terug. Allemaal moe (de een al wat meer dan de ander) maar tevreden. De Gorge is blijkbaar de moeite.

Gezien we wat vrije tijd hebben, doen we nog een wasje want al dat zweten bezorgt ons toch een flink pak wasgoed.

Het probleem met onze truck is ook nog niet opgelost, maar no worries, dat zal wel in orde komen.

Daarna is het alweer tijd voor het diner, vanavond zonder countrygezang. Gisterenavond kregen we de lokale Johnny Cash als toemaatje.

Gezien het slaaptekort, kruipen we vroeg onder de wol... mmm, wol zal het wel niet worden met deze temperaturen.