14/9 Geiki Gorge & Windjana Gorge, back to Broome

14 september 2018 - Broome, Australië

5:15 AM  Het is weer vroeg dag. In laatste instantie werd het vertrekuur voor vandaag met een half uur vervroegd. Het doet een beetje zeer maar Wayne wil geen risico nemen om nog meer achterstand op te lopen.

Om 8:00 starten we onze Fitzroy River Cruise in uitgesteld relais. Het wordt een rustige vaart tussen de limestone heuvels die bestaan uit calciumcarb‘onaat, poreus materiaal. Op de wanden zien we door kleurverschil hoe hoog de rivier stroomt in de Wet Season. Ze hebben hier toch ook wat records gebroken. Sommige rotswanden zijn zo fijn uitgeslepen dat het wel op kantwerk lijkt.

Veel Wildlife is er niet te zien. Enkele birdies langs de oevers maar geen crocs. Het is ondertussen volop broedseizoen en ze blijven dichter bij hun nest. Toch is het niet aan te raden om hier een zwemmeke te doen want ook crocs houden af en toe van pootje baden.

De vaart levert wel mooie plaatjes op.

Na de ‘cuppa’ rijden we verder richting Windjana Gorge, opnieuw een flink stuk dirt road. Het hobbelen valt mee omdat de ondergrond meer zanderig is.

Windjana Gorge ligt een beetje verstopt. Het is een plaats waar veel fossielen te vinden zijn. Het maakte zo’n 360 miljoen jaren geleden, deel uit van het Devonian Reef. Het moet er toen zo ongeveer uitgezien hebben als het Great Barrier Reef nu. Doorheen de miljoenen jaren is er een opwaartse stuwing geweest. De Gorge bestaat ook hier uit limestone, maar dan in verticale lijnen i.p.v. horizontale.

Eerst moet je door een korte, smalle spleet in de rotswand. Dan opent zich opnieuw een klein paradijsje. Eentje met veel crocs! De temperatuur gaat ondertussen richting 40°. We hebben net zoveel zin in een zwemmeke als de crocs die in het water wat afkoeling zoeken, maar dit lijkt niet zo’n goed idee. Andere exemplaren liggen op de oever. Het zijn freshie’s en dus minder gevaarlijk. Ofwel zijn ze hier nog niet aan het broeden, ofwel zijn ze gerust in hun nageslacht. Wat wij als een gevecht tussen 2 crocs zien, blijkt uiteindelijk deel uit te maken van het liefdesspel. Ik ben content dat ik geen crocvrouwtje ben.

Aan de waterkant zijn er her en der witte zandstroken. Je zou hier zo een beachclub kunnen neerpoten.

Vanavond moeten we afscheid nemen van Wayne & Sheila. Morgen komt een andere gids ons begeleiden voor de vlucht naar o.a. The Horizontal Falls. Gezien het weer te druk zal zijn in het restaurant, hebben we besloten om na de lunch onze gids Wayne en zijn Sheila te bedanken. Gisteren deden we al een omhaling. Speedy zorgde voor een mooi kaartje met passende tekst en Bob is ceremoniemeester van dienst om een woordje te placeren in naam van ons gezelschap. Altijd pakkende momenten; het is allemaal zo mooi geweest met zo’n fijne groep. Al is het hoogtepunt van deze Tour eigenlijk voor morgen voorzien.

Daarna rijden we in sneltempo richting Broome naar het Cable Beach Resort en Spa waar onze Tour begon. Nog 423 km voor de boeg...

1. Dirk:
    15 september 2018
    Een mooie maar waarschijnlijk lastige reis, nu ja, jullie zijn nog jong
    Groetjes
    Dirk en Martine