Naar Tropical North Queensland

16 oktober 2015 - Wongaling Beach, Australië

Deze morgen noodgedwongen vroeg uit de veren. Om 5:45am heb ik veel zin om de wekker te negeren, helaas. Vandaag is een transferdag: we moeten al om 7:15 de ferry richting luchthaven Hamilton Island nemen.
Om 6:15 zitten we voor de laatste keer aan de ontbijttafel bij Marita. Hoewel we aandrongen dat ze op dit ochtendlijk uur geen moeite moest doen voor het ontbijt en we wel op de luchthaven iets zouden knabbelen, staat ze toch al fris en monter achter het fornuis.
Stipt om 6:45 staat de taxi voor de deur. We nemen afscheid van Marita en Bill, waarbij beide partijen een traantje wegpinken. Wat zullen we dit hemels plekje missen!
De taxi doet er langer over dan de heenrit zodat we de allerlaatsten zijn om in te schepen bij de ferry. Gelukkig is het op dit uur nog niet druk in de kleine terminal en hebben we al een retourticket.
De Ferry vertrekt stipt: vanop het dek zien we Airlie Beach kleiner en kleiner worden...
Aangekomen op Hamilton Island, checken we de bagage in en is er nog ruim de tijd om eens op verkenning te gaan buiten de luchthaven: nog wat plaatjes schieten van de fauna en flora. Er is weer van alles te zien en uiteindelijk moeten we nog spurten om op tijd aan boord te gaan.
Ons vliegtuig richting Cairns is dit keer een 'roze' exemplaar, een klein toestel met schroeven. We gaan stipt op tijd de lucht in. Het hele traject is langs de kustlijn of er net buiten, zodat we ook hier nog eens mooie beelden te zien krijgen.
Bij het landen in Cairns zijn er dikke, dreigende wolken. Het is wel snikheet, vochtig warm.
Het ophalen van de auto gaat zeer vlotjes: blijkbaar zijn we ondertussen Gold Member en krijgen een upgrade. Na de Ford Kuga rijden we nu met een Nissan XTrail, 4WD.
Cairns is een behoorlijk grote stad. Niet te vergelijken met Sydney of Brisbane maar met alle grote shops, inclusief een Apple Store. En daar wIl mijne chou nu persé heen voor de aanschaf van het juiste verbindingstukje voor het opladen van de foto's naar de iPad. Bij Marita kregen we er eentje te leen zodat jullie ondertussen wat beeldmateriaal konden bekijken.
De GPS brengt ons naar een immens winkelcentrum waar we snel vinden wat we zoeken... Zelfs meer dan we zoeken... Niet aan de verleiding kunnen weerstaan ;)
We doen ook inkopen voor de volgende 2 dagen om zelf in de potten te roeren.
Ondertussen begint het licht te druppelen.
We hebben nog een rit van een 130 km voor de boeg. Eens de stad uit, verandert het landschap snel. Bergketens, begroeid met regenwoud afgewisseld met immense suikerriet- en bananenplantages. De bananentrossen zitten hier allemaal in een plastieken zak om ze te beschermen tegen insecten en andere hongerige diertjes.
Ontelbare keren rijden we een smalle spoorweg over: de suikerrietoogst wordt hier op treinwagonnetjes geladen en zo naar de 'Sugar cane Mill' getransporteerd. Een spoorwegnet van vele honderden kilometers.
De wolken worden steeds zwaarder, de bergtoppen verdwijnen in de wolken. We krijgen een eerste stortvlaag op ons dak. We zien amper nog waar we rijden. Gelukkig is het van korte duur. Het weer nodigt zeker niet uit om onderweg een stop voor een bezoek of wandeling te maken. We krijgen nog een aantal korte hevige buien te verwerken en rijden rechtstreeks door naar ons logement in Wongaling Beach.
Enkele kilometers voor de eindbestemming verschijnt de zon opnieuw en al snel zijn alle wolken verdwenen.
Bij aankomst in de 'Boutique Bungalows' (what's in a name) maken we kennis met Steve en Sharon, de vriendelijke uitbaters. Om een of andere reden associeer ik Steve met Mr. Humphries van 'Are you being served?'. We worden ook goed 'served' met veel info over de streek en activiteiten.
Onze 'Reef Bungalow' (een soort chalet) ligt goed verscholen in het weelderige groen. Nogal een verschil met het kasteel van Marita, maar we hebben alles wat we nodig hebben en het is hier eveneens kraaknet.
We maken nog snel een wandeling tot aan het strand, een immense baai, waar geen kat meer te bespeuren valt.
Terug in de bungalow is het snel avondeten klaarmaken en dan het bedje in. Morgen moeten we zeker fit zijn....
We proberen morgen foto's op te laden.